Interne sturing: wat verdien ik waar?

Een onderneming biedt doorgaans meerdere producten en of diensten aan de markt. Samen zorgen ze voor een financieel resultaat aan het eind van de maand (of het jaar).  Maar is het ook echt duidelijk welk product welk deel van de marge veroorzaakt? Wanneer er beslissingen moeten worden genomen om diensten en of producten toe te voegen of weg te nemen ontstaat er vaak een impasse. Wanneer een onderneming weet welke producten een grote financiële bijdrage leveren aan het resultaat, kan er bewust gekozen worden om een bepaalde dienst uit te breiden of juist, omdat het economisch verstandiger is, afscheid te nemen van een dienst of product.

“We hebben momenteel een goed lopend bedrijf en willen uitbreiden. We hebben helaas geen inzicht in wat ieder product of iedere dienst nu exact bijdraagt aan het resultaat. Producten met een hoge bruto marge hebben vaak veel service en handeling nodig om bij de eindklant te komen. Wat is voor ons nu de verstandige keuze om mee uit te breiden. Van alle producten en diensten gewoon meer doen is geen optie, omdat de investering te hoog is en we ook de capaciteit (of ruimte) daarvoor niet hebben.”